Condividi

Human Flourishing Pilot Program

The art and science of crafting happiness

Presentazione del programma

Il programma di Human Flourishing proposto in collaborazione con lo Human Flourishing Program at Harvard’s Institute for Quantitative Social Science (https://hfh.fas.harvard.edu/) offre agli studenti un approccio pratico al flourishing umano e all’esperienza delle virtù. La metodologia del programma, mediata dal programma di Harvard, ha carattere operativo: attraverso specifici esercizi gli studenti potranno lavorare alla propria crescita personale e migliorare la qualità della propria vita.

Contenuti del programma

Il programma esplorerà l’importanza del flourishing nella vita quotidiana attraverso l’antropologia, la psicologia positiva e gli studi empirici (https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.1702996114). Il programma si articolerà in cinque aree di intervento:

  1. Felicità e soddisfazione rispetto alla propria vita  [happiness and life satisfaction]
  2. Significato e fine [meaning and purpose]
  3. Virtù e carattere [virtue and character]
  4. Relazioni sociali intime [close social relationships]
  5. Salute fisica e mentale [physical and mental health]

Per ciascuna di esse sarà proposto un esercizio pratico, svolto con l’ausilio della Flourishing app, sviluppata in seno al programma di Harvard (https://hfh.fas.harvard.edu/flourishing.app).

UCBM Pilot Program Faculty

  • Richard G. Cowden, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
  • Jonathan C. Rutledge, Ph.D @ The Harvard Human Flourishing Program
  • Xavier Symons, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program

Missione dell'Università e Finalità del Programma

Il programma si inserisce all'interno della missione dell'Università e offre agli studenti uno spazio per dedicarsi alla cura di sé e alla riflessione sul proprio posto nel mondo. Un’opportunità per fermarsi, riflettere sul proprio percorso di vita e sviluppare competenze di crescita personale. Gli studenti che prenderanno parte al programma contribuiranno alla costruzione di uno spazio dinamico di cui saranno protagonisti e di cui si faranno pionieri nel prossimo futuro.

Capacità acquisite nel programma

Il corso fornirà agli studenti la possibilità di sviluppare diverse abilità e competenze cruciali per la propria crescita personale e professionale, tra cui:

  1. Autodeterminazione
  2. Apprendimento autodiretto
  3. Abilità relazionali
  4. Autovalutazione critica
  5. Competenze trasversali
  6. Approccio pratico al miglioramento della qualità della vita

Dettagli del programma

  • Durata: dal 18 marzo al 22 marzo, con lezione introduttiva il 13 marzo e somministrazione del primo questionario la prima settimana di marzo;
  • Orario: lezioni giornaliere dalle 17.00 alle 19.00;
  • Crediti: 3 cfu extracurriculari;
  • Il programma sarà erogato in lingua inglese;
  • Numero di partecipanti: 100 (sarà garantita la partecipazione a studenti provenienti dal primo triennio di tutti i corsi di laurea fino al raggiungimento del numero massimo);
  • Ai partecipanti saranno somministrati dei questionari – uno prima dell’inizio del programma (online), uno all’inizio (in presenza), uno alla fine (in presenza) e uno nel semestre successivo al programma (online) – con finalità di ricerca. In questo arco di tempo gli studenti si impegneranno a svolgere gli esercizi previsti. La compilazione dei questionari e lo svolgimento degli esercizi saranno requisiti necessari per il conseguimento dei 3 cfu;
  • Per testare l'efficacia del programma, verranno individuati come gruppo di controllo 100 studenti che non potranno partecipare a questa edizione per mancanza di posti. Questi saranno tenuti a partecipare ai questionari. Per la loro partecipazione verrà riconosciuto 1 credito extracurriculare;
  • Certificazione congiunta UCBM e Harvard Human Flourishing Program.

Si invitano gli studenti interessati a sottomettere quanto prima la propria domanda di partecipazione.

Program Overview

The Human Flourishing Program, in collaboration with Harvard's Institute for Quantitative Social Science (https://hfh.fas.harvard.edu/), presents an immersive Human Flourishing Pilot Program, providing students with a hands-on approach to human flourishing and the experience of virtues. The course methodology, facilitated by Harvard's program, is practical, allowing students to engage in specific exercises to foster personal growth and enhance their overall quality of life.

Program Contents

The program will delve into the significance of flourishing in everyday life through anthropology, positive psychology, and empirical studies (https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.1702996114). It will be structured around five intervention areas:

  1. Happiness and life satisfaction
  2. Meaning and purpose
  3. Virtue and character
  4. Close social relationships
  5. Physical and mental health

A practical exercise will be introduced for each area, utilizing the Flourishing app developed within the Harvard program (https://hfh.fas.harvard.edu/flourishing.app).

UCBM Pilot Program Faculty

  • Richard G. Cowden, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
  • Jonathan C. Rutledge, Ph.D @ The Harvard Human Flourishing Program
  • Xavier Symons, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program

University Mission and Program Objectives

Aligned with the university's mission, the program offers students a space for self-care and reflection on their role in the world. It provides an opportunity to pause, reflect on life's journey, and develop personal growth skills. Participants will actively contribute to building a dynamic space in which they will be protagonists and pioneers.

Skills Acquired in the Program

The course will empower students to develop various skills crucial for personal and professional growth, including:

  1. Self-determination
  2. Self-directed learning
  3. Relationship skills
  4. Critical self-assessment
  5. Cross-functional competencies
  6. Practical approach to improving quality of life

Program Details

  • Duration: March 18 to March 22, with an introductory session on March 13 and the first questionnaire administered in the first week of March;
  • Schedule: Daily classes from 5:00 PM to 7:00 PM;
  • Credits: 3 extracurricular credits;
  • Language: The program will be conducted in English;
  • Participants: Limited to 100 students (participation will be guaranteed to students from the first three years of all degree courses until the maximum number is reached);
  • Participants will be administered questionnaires – one before the start of the program (online), one at the beginning (in person), one at the end (in person), and one in the semester following the program (online) – for research purposes. During this period, students will commit to completing the specified exercises. Filling out the questionnaires and completing the exercises will be requirements for earning the three extracurricular credits;
  • To test the effectiveness of the program, a control group of 100 students, unable to participate in this edition due to limited availability, will be identified. They will be required to complete the questionnaires.1 extracurricular credit will be granted for their participation;
  • Joint Certification: UCBM and Harvard Human Flourishing Program.

Interested students are encouraged to submit their applications promptly.

Approfondimenti

magnifiercrossmenuchevron-downchevron-leftchevron-right