Presentazione del programma
Il programma di Human Flourishing proposto in collaborazione con lo Human Flourishing Program at Harvard's Institute for Quantitative Social Science (https://hfh.fas.harvard.edu/) si propone di offrire un'educazione pratica alla fioritura umana e all’esercizio delle virtù. Attraverso una riflessione antropologico-filosofica, stimolata da domande, lavori di gruppo ed esercizi di psicologia positiva, gli studenti potranno considerare sotto una prospettiva nuova la propria vita e intraprendere passi concreti nella crescita delle virtù umane e nella realizzazione di sé.

Contenuti del programma
Il programma esplorerà le dimensioni del flourishing umano attraverso l’antropologia, la psicologia positiva e gli studi empirici (https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.1702996114). Il programma si soffermerà su cinque aree:
- Felicità e soddisfazione rispetto alla propria vita [happiness and life satisfaction]
- Significato e fine [meaning and purpose]
- Virtù e carattere [virtue and character]
- Relazioni sociali strette [close social relationships]
- Salute fisica e mentale [physical and mental health]
Program Faculty
- Jonathan C. Rutledge, Ph.D @ The Harvard Human Flourishing Program
- Xavier Symons, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
- Richard G. Cowden, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
Missione dell'Università
Il programma si inserisce all'interno della missione dell'Università e offre agli studenti uno spazio per dedicarsi alla cura di sé e alla riflessione sul proprio posto nel mondo. Un’opportunità per fermarsi a riflettere sul proprio percorso di vita.
Capacità acquisite nel programma
Il corso fornirà agli studenti la possibilità di sviluppare diverse abilità e competenze per la propria crescita personale e professionale, tra cui:
- Autodeterminazione
- Apprendimento autodiretto
- Autovalutazione critica
- Pensiero critico
- Ascolto attivo
- Comunicazione efficace
- Adattabilità nei contesti interpersonali
Dettagli del programma
- Durata: dal 17 marzo al 21 marzo, con lezione introduttiva di due ore la settimana precedente (la data sarà comunicata in un secondo momento);
- Lezioni giornaliere dalle 17.00 alle 19.00;
- 3 cfu extracurriculari;
- Il programma sarà erogato in lingua inglese;
- Sarà garantita la partecipazione a studenti provenienti da tutti i corsi di studio fino al raggiungimento del numero massimo;
- Ai partecipanti saranno somministrati quattro questionari con finalità di ricerca (la compilazione dei questionari e lo svolgimento degli esercizi saranno requisiti necessari per il conseguimento dei 3 cfu);
- Sempre per finalità di ricerca, verranno selezionati come gruppo di controllo gli studenti che non potranno partecipare a questa edizione per mancanza di posti. Questi saranno tenuti a partecipare a due questionari. Per la loro partecipazione verrà riconosciuto 1 credito extracurriculare;
- Certificazione Open Badge (https://bestr.it/about#!#accordion3);
- La partecipazione è riservata agli studenti che non hanno preso parte al Programma di Marzo 2024.
Si invitano gli studenti interessati a sottomettere quanto prima la propria domanda di partecipazione.
Program Presentation
The Human Flourishing Program, offered in collaboration with the Human Flourishing Program at Harvard’s Institute for Quantitative Social Science (https://hfh.fas.harvard.edu/), aims to provide practical education on human flourishing and the exercise of virtues. Through an anthropological-philosophical reflection, stimulated by questions, group work, and positive psychology exercises, students will have the opportunity to view their lives from a new perspective and take concrete steps toward the development of human virtues and self-actualization.
Program Content
The program will explore the dimensions of human flourishing through anthropology, positive psychology, and empirical studies (https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.1702996114). It will focus on five key areas:
- Happiness and life satisfaction
- Meaning and purpose
- Virtue and character
- Close social relationships
- Physical and mental health
Program Faculty
- Jonathan C. Rutledge, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
- Xavier Symons, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
- Richard G. Cowden, Ph.D. @ The Harvard Human Flourishing Program
University Mission
The program aligns with the university’s mission, offering students a dedicated space for self-care and reflection on their place in the world. It provides an opportunity to pause and reflect on their life journey.
Skills Developed in the Program
The course will enable students to develop various skills and competencies for personal and professional growth, including:
- Self-determination
- Self-directed learning
- Critical self-assessment
- Critical thinking
- Active listening
- Effective communication
Program Details
- Duration: March 17–March 21, with a two-hour introductory lecture the previous week (exact date to be announced);
- Daily sessions from 5:00 PM to 7:00 PM;
- 3 extracurricular credits;
- The program will be conducted in English;
- Open to students from all degree programs until the maximum number of participants is reached;
- Participants will be required to complete four research-related surveys. Completing these surveys and participating in the exercises will be mandatory to obtain the 3 credits;
- For research purposes, students who are unable to join this edition due to limited availability will be selected as a control group. They will be required to complete two surveys and will receive 1 extracurricular credit for their participation;
- Open Badge Certification (https://bestr.it/about#!#accordion3);
- Participation is reserved for students who did not take part in the March 2024 Program.
Interested students are encouraged to submit their application as soon as possible.